Gasunie

Via een lift worden dienbladen vanuit personeelsrestaurant met lopende band naar de vaatwasinstallatie in het souterrain gebracht bij selfservice personeelsrestaurant van Gasunie.

Gasunie met korventransportmachine naar efficiënt personeelsrestaurant

Dienbladen lift voor afwaskeuken

In het markante gebouw van de transportdivisie van de Gasunie in de stad Groningen ligt de spoelkeuken een verdieping lager dan het zelfservice personeelsrestaurant. Vuil  vaatwerk heeft een lange weg te gaan voordat het bij de vaatwassers belandt. 

Logistieke uitdaging

Een logistieke uitdaging voor RHIMA, die deze locatie inrichtte met een compleet hightech vaatwassysteem. Ruim een jaar na de installatie blijkt Reinder van Zwol van Gasunie dik tevreden. “De storingsvrije constructie die ik voor ogen had  heeft RHIMA gerealiseerd. Wat deze leverancier beloofd heeft is uitgevoerd.”

Vaat van 600 - 800 medewerkers

De logistieke route die het vuile vaatwerk aflegt voordat het schoongewassen en wel weer klaar is voor gebruik begint boven in het restaurant. Er staan een warm en een koud buffet. Hier lunchen dagelijks tussen de zes- en achthonderd medewerkers van Gasunie. De vuile vaatwas bestaat dus uit even zoveel dienbladen met serviesdelen, bestek en glazen. De lunchperiode duurt van 11.45 tot 13.30 uur. Dienbladen moeten binnen dit korte tijdsbestek van boven naar beneden worden getransporteerd. Dit gebeurt met een lift.

Deze dienbladenlift bevindt zich op een centrale plek in het restaurant. Naast de lift zit een afvalsorteersysteem voor food en non-food restanten.

Geen wachtrij

“Lunchgasten verwijderen hier eerst het afval van hun dienblad en deponeren het gesorteerd in aparte containers. Vervolgens zet men het blad zelf in de lift. Wat de afzet betreft is snelheid een issue. “Want wachten om je dienblad weg te zetten geeft irritaties.” Daarom is de lift uitgerust met twee transportbanen en kunnen dienbladen er vanaf twee kanten worden ingeschoven. Deze voorzieningen voorkomen dat er wachtrijen bij de lift ontstaan, “wat in het verleden nog weleens gebeurde.”

Dienbladentransportband en dienbladenwasmachine

Eenmaal beneden aangekomen gaan de dienbladen uit de lift automatisch via een meterslange transportbaan naar een RHIMA speciaal debrasseer- en sorteerstation. Het is een zogenaamd volautomatisch hoog-laag systeem, gecombineerd met een dienbladentransportband. De hoge band transporteert de dienbladen naar een RHIMA WD 215T dienbladenwasmachine. “Deze heeft een maximale capaciteit van 1500 bladen per uur. Op piektijden gaan er 25 bladen per minuut doorheen.” Aan het eind van de wasgang belanden de dienbladen in verzamelunits, ofwel lowerators.

Van korventransportmachine naar voorwas en WD 243 ICS+

De lage transportband leidt naar de geavanceerde korventransportmachine. Bij het sorteerstation debrasseren afwasmedewerkers de vuile vaat in korven. Volle korven worden naar achteren op de band geschoven. Die transporteert ze automatisch naar de RHIMA PRM voorwasmachine en vervolgens naar de RHIMA WD 243 ICS+ korventransportmachine. Aan het einde van de wasgang belanden ze op een rollerbaan. Medewerkers halen de korven eraf en zetten ze op de transportkarren. Borden worden verzameld in lowerators. “Deze manier van vaatwassen spaart veel werk uit. De hele vaatwas kost nu slechts 2 ½ arbeidsplaatsen. De aparte DR 365 pannenwasmachine die ook in de spoelkeuken staat maakt het pannenwassen een stuk gemakkelijker en verlicht het werk. “

Highlights
  • 1

    Logistieke uitdaging

  • 2

    Besparing op arbeid, energie en water

Apparatuur
  • 1

    RHIMA WD 215T dienbladenwasmachine

  • 2

    RHIMA PRM voorwasmachine

  • 3

    RHIMA WD 243 ICS+ korventransportmachine

  • 4

    DR 365 pannenwasmachine