Grand Hotel Beatrix

Volledig nieuwe spoelkeuken bij Grand Hotel Beatrix met focus op hygiëne en efficiëntie.

Grand Hotel Beatrix verhoogt efficiëntie en hygiëne in spoelkeuken

 

hygienische afwaskeuken

Op slechts een trapje van de dijk ligt Grand Hotel Beatrix, een sfeervol 4 sterrenhotel in het historische badplaatsje Huisduinen. Vanaf de dijk voor de deur geniet je van een prachtig uitzicht over de Noordzee en in de verte Texel. Dit familiehotel werd in de jaren ’80 opgericht en in 2016 overgedragen van vader op zoon, Tim Petter.

Sinds de overname heeft Tim een duidelijke ambitie: de culinaire cultuur in de regio versterken en gasten verrassen met verfijnde gerechten. “We willen niet alleen een plek zijn voor een comfortabel verblijf, maar ook een culinaire bestemming waar fijnproevers graag voor omrijden,” vertelt Tim. Om deze visie te realiseren, ondergingen de keuken en spoelkeuken een ingrijpende renovatie, waarna ze zijn voorzien van hoogwaardige apparatuur en een efficiënte werkomgeving.

Een functionele en efficiënte keuken

Kort na de overname in 2016 ontstond het plan om de keuken en spoelkeuken grondig te moderniseren. "Mijn doel was een zo HACCP-volwaardig mogelijke keuken," legt Tim uit. "De oude keuken had kleine tegeltjes met voegen die, hoe hard we ook schrobden, nooit écht schoon werden. Daarnaast zaten er veel lastige hoekjes, wat het reinigen bemoeilijkte. Ik wilde een strakkere, efficiëntere indeling die voldoet aan de hoogste hygiënestandaarden en robuuste apparatuur." De coronaperiode gaf Tim extra tijd om het plan tot in detail uit te werken. Lachend voegt hij toe: "Misschien zelfs iets te lang."

Maar inmiddels is de wens werkelijkheid geworden. Begin 2025, tussen Nieuwjaar en Valentijn, werd de oude keuken volledig gestript tot op het beton. De ruimte werd volledig voorzien van vochtafstotende wanden en plafondplaten met dubbele coating. De vernieuwde keuken bestaat uit vier rechte eilanden, wat zorgt voor een overzichtelijke werkruimte voor de chef-kok. Bovendien houdt een geavanceerd luchtbehandelingssysteem de temperatuur in de keuken aangenaam.

Voor de modernisering van de spoelkeuken koos Grand Hotel Beatrix voor een RHIMA WD-6 doorschuifmachine en een RHIMA PRM-voorwasmachine, gecombineerd met een RO 400i omgekeerde osmose-installatie. "Voor mij zijn er slechts enkele leveranciers die aan onze kwaliteitseisen en serviceverwachtingen voldoen, en RHIMA is daar één van," zegt Tim.

Dankzij een verrijdbare korvendolley en de RO-installatie op wielen kan ook eenvoudig achter de machines worden schoongemaakt. Boven de vaatwasinstallatie is een grote afzuigkap met verlichting geplaatst. "Ruimte voor geïntegreerde afzuiging in de vaatwasmachine hadden we niet vanwege het schuine dak, maar RHIMA dacht in oplossingen in plaats van problemen. Samen met QBTEC hebben we de perfecte opstelling gecreëerd."

Uitdagingen en strakke planning

Een verbouwing brengt altijd uitdagingen met zich mee, vooral als de bedrijfsvoering zo min mogelijk verstoord mag worden. "We hadden een strakke deadline: binnen zes weken moest alles operationeel zijn. Dat betekende een intensieve planning en nauwe samenwerking met alle betrokken partijen," vertelt Tim. Dankzij goed projectmanagement en de flexibiliteit van alle partners is de renovatie succesvol verlopen. "Het voelt goed om te werken met leveranciers die net zoveel waarde hechten aan kwaliteit en service als wij."

"Ruimte voor geïntegreerde afzuiging in de vaatwasmachine hadden we niet vanwege het schuine dak, maar RHIMA dacht in oplossingen in plaats van problemen"

Een nieuwe, hygiënische spoelkeuken nodig? Maak een afspraak voor een vrijblijvend advies

Maak een afspraak

Highlights
  • 1

    Spoelkeuken ingericht voor behoud optimale hygiëne

  • 2

    Technische uitdagen door schuin dak

  • 3

    Aanvoertafel op maat

Apparatuur
  • 1

    RHIMA WD-4 glazenspoelmachine

  • 2

    RHIMA PRM voorwasmachine

  • 3

    RHIMA RO 400i omgekeerde osmose

  • 4

    Aanvoertafel op maat

  • 5

    RHIMA korvendolley