Restaurant VROEG

Brand bij VROEG is aanleiding tot verbeteringen in de spoelkeuken

Efficiënte inrichting van de spoelkeuken bij VROEG

In een monumentale boerderij, op een prachtige landelijke plek tussen Utrecht en Bunnik, ligt Restaurant / Bakkerij VROEG. Het restaurant werd binnen één jaar tijd getroffen door zowel een grote brand en de coronacrisis, maar zag daardoor ook kans om onder andere de spoelkeuken verder te optimaliseren.

De bakkerij van restaurant VROEG vormt het hart van het bedrijf. Zeven dagen per week wordt er ambachtelijk brood gebakken. Het brood en gebak wordt in de winkel verkocht en gebruikt in de keuken voor de restaurantgasten. Rinus Verweij, chef-kok bij VROEG, vertelt over de bakkerij: “Brood is de rode draad bij VROEG. Bij ons vind je brood wat je niet bij de buurman kunt kopen. En dat is waarschijnlijk ook onze redding geweest tijdens de coronacrisis. De verkoop van ons brood verdubbelde in deze periode. Qua werk hadden we het net zo druk als in de periode daarvoor. Qua omzet was het natuurlijk wel minder, want een brood is nu eenmaal goedkoper dan een driegangenmenu.”

Efficiëntere spoelkeuken

De coronacrisis kwam vlak na de heropening van de zaak na een brand tijdens Moederdag in mei 2019. De nieuwe keuken was toen slechts 2 jaar oud. “Hoewel die keuken net opnieuw was ingericht, konden we deze na de brand nog efficiënter gaan inrichten”, aldus Rinus. “Zo stond er een muur in de spoelkeuken waardoor we altijd gelimiteerd waren in grootte van de wasstraat.” Voor de brand was de spoelkeuken voorzien van een WD-6 doorschuifvaatwasmachine en DR 165 gereedschapwasmachine van RHIMA, maar bij de wederopbouw diende de mogelijkheid zich aan om de muur weg te laten en een grotere vaatwasmachine te plaatsen.

Rinus zegt: “Voor de brand zaten we eigenlijk op het kantelpunt om net wel of net niet een grotere wasstraat in te hoeven zetten om de capaciteit aan te kunnen. Na een goede afweging, besloten we de doorschuiver in de nieuwe keuken te vervangen voor een korventransportmachine, de RHIMA WD 213. In samenwerking met Beuk Horeca overlegden wij wat de beste oplossing was om de ruimte nog efficiënter in te delen” Naast de korventransportmachine en een nieuwe glazenspoelmachine (WD-4) hebben we ook de gereedschapswasmachine teruggeplaatst.“ Op één en dezelfde positie in de spoelkeuken kun je de korventransport- én de gereedschapswasmachine uitruimen, dus heel efficiënt”, concludeert Rinus.

Piekmomenten

Restaurant VROEG kan zeker nog doorgroeien met de huidige set vaatwasmachines in de spoelkeuken. “We gebruiken de korventransportmachine nu voor 40%, maar wij draaien nog niet op volle toeren door gebrek aan personeel”, aldus Rinus. “We draaien 200 tot 400 couverts per dag, met totaal 80 man personeel, maar ik verwacht dat we het snel drukker gaan krijgen. Vooral de ontbijtmomenten kunnen voller. We zijn qua spoelkeuken in ieder geval voorbereid om de drie piekmomenten in het restaurant met gemak aan te kunnen. Met de korventransportmachine hebben we in vergelijking met de oude situatie minder personeel nodig en de machine hoeft ook pas later op de dag aan.”

"Met de korventransportmachine hebben we in vergelijking met de oude situatie minder personeel nodig en de machine hoeft ook pas later op de dag aan."
Gebruiksvriendelijk

Vier afwassers werken in de spoelkeuken met de machines en volgens Rinus is de werking heel eenvoudig: “Eigenlijk kan de afwasmedewerker geen fouten maken met de machine. Het spreekt allemaal voor zich. En omdat we ook gebruik maken van de RHIMA vaatwasmiddelen kunnen daar ook geen problemen mee ontstaan. Als de zeepaansluiting niet op de machine past, dan is dat niet de juiste zeep. Dat is voor iedereen duidelijk.”

Ook eigenaar Hans Kempers is tevreden met de nieuwe inrichting van de spoelkeuken. “Ik werk sinds de start van mijn ondernemerschap met RHIMA machines. Bij Stadsbrasserie De Utrechter heb ik ook drie vaatwasmachines staan, een WD-7 doorschuifvaatwasser met voorwas (PRM 7) en een glazenspoelmachine met omgekeerde osmose installatie. Ik ga altijd voor kwaliteit en natuurlijk ondervinden de machine de normale slijtage, maar de service van RHIMA is uitstekend en reparaties worden snel uitgevoerd.”

Highlights
  • 1

    Efficiëntere inrichting spoelkeuken

  • 2

    Verhoging van de capaciteit

  • 3

    Gebruiksvriendelijk en intuïtief

Apparatuur
  • 1

    RHIMA DR 165 gereedschapswasmachine

  • 2

    RHIMA WD 213 korventransportmachine

  • 3

    RHIMA WD-4 glazenspoelmachine

  • 4

    Debraseerunit