Pantropica

Altijd al het gevoel gehad dat de spoelkeuken efficiënter ingedeeld kan worden? Dat hadden ze ook bij de Pantropica. Lees hun aanpak.

Spoelkeukentransformatie bij Pantropica zorgt voor meer efficiëntie

 

efficientie spoelkeuken verbeteren

De Pantropica (voorheen de Orchideeën Hoeve) in Luttelgeest heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk haar eigen bezoekersrecord gebroken. In 2022 werden meer dan 326.000 bezoekers verwelkomd, wat het bezoekersaantal ver boven het oude record van 300.000 bracht. Deze toename in bezoekersaantallen kan worden toegeschreven aan diverse vernieuwingen. In 2013 ontving het park een dierentuinvergunning en tijdens de periodes van coronasluitingen werden de winkel, entree en het restaurant volledig verbouwd. Deze groei in bezoekersaantallen, en daarmee het aantal restaurantgasten, leidde tot de conclusie dat de oude spoelkeuken niet langer voldeed.

Timo van Ruiten, het hoofd van de technische dienst, zegt: "Ons restaurant heeft inmiddels 500 zitplaatsen en bedient zowel groepsreserveringen als dagjesmensen. Het restaurant bestaat al sinds 1988. In het jaar 2004 installeerden we onze eerste, toen nieuwe, professionele vaatwasmachine. Dat was destijds al een aanzienlijke verbetering." Deze machine was echter eind 2022 aan het einde van zijn levensduur, en zelfs de reparatiepogingen van Timo waren niet meer afdoende. Timo vervolgt: "De hoofdboiler was defect en het was tijd voor een nieuwe machine."

Robuuste componenten

Timo was altijd al van mening dat het afwasproces efficiënter kon verlopen: "Er waren zoveel mensen in een kleine ruimte bezig met de vaat. We hadden een aanvoertafel waar slechts twee korven op pasten, waardoor vuile vaat ongesorteerd in deze twee korven werd geplaatst. Dit zorgde ervoor dat we veel tijd besteedden aan het uitladen van de korven, omdat er verschillende soorten vaat in één korf terechtkwamen."

Timo besloot daarom de Horecava te bezoeken om zich te oriënteren op een nieuwe, efficiëntere vaatwasopstelling. Daar raakte hij in contact met RHIMA. Timo voegt toe: "Op de Horecava was er een demonstratie van een korventransportmachine waarbij je door glas in de machine kon kijken terwijl de band liep. Ik had goed zicht op de onderdelen en kon zien dat het er stevig uitzag. Bovendien merkte ik op dat de elektronica netjes bovenaan in de machine is weggewerkt, waardoor de risico op contact met water nihil is, en dat het onderhoud aan de voorzijde van de machine kan plaatsvinden. Dit waren voor mij als technicus belangrijke voordelen van de RHIMA-korventransportmachine. Bovendien had ik meteen een goede klik met de verkoper van RHIMA."

Geen chaotische korf

Timo nodigde RHIMA uit om de spoelkeuken in Luttelgeest te bekijken en verschillende opties voor te stellen. RHIMA raadde aan om de oude U-opstelling te vervangen door een rechte vaatwasopstelling met een automatisch sorteerstation, voorwasmachine en WD-213 korventransportmachine. Daarnaast werd er een aparte pannenwasmachine dicht bij de keuken geadviseerd, om vieze pannen buiten de standaard vaatwasstroom te houden en ervoor te zorgen dat het waswater van de korventransportmachine langer schoon blijft. Daardoor kan zelfs glaswerk in de korventransportmachine worden gewassen. Door de vuile vaat direct bij aankomst in de spoelkeuken te sorteren en in de juiste korf te plaatsen, zou er veel tijd kunnen worden bespaard aan de opruimkant.

Timo legt uit: "We wilden een investering doen voor de lange termijn, en hoewel dit uiteraard kosten met zich meebrengt, proberen we altijd kosteneffectieve investeringen te doen. Gelukkig had RHIMA een nieuw showroommodel beschikbaar dat we tegen gunstige voorwaarden konden aanschaffen." Naast de RHIMA DR 265 pannenwasmachine, werd een WD-213 korventransportmachine met PRM-60 voorwasmachine, uitlooprollertafel en automatisch sorteerstation geplaatst. Timo merkt op: "Alles was tot in de puntjes geregeld bij RHIMA. De leidingwerktekeningen, die we van de projectleider van RHIMA ontvingen, waren perfect. In tegenstelling tot wat ik meestal van leveranciers ontvang. Daarnaast heeft RHIMA ons uitstekend ondersteund bij de aansluiting van ons osmosewater. We hebben een eigen osmose-installatie waarmee we grondwater zuiveren. Om er zeker van te zijn dat dit osmosewater geschikt was voor naspoelen, hebben we monsters genomen en naar RHIMA gestuurd. Dit was een ongekende service."

Ook de efficientie in uw spoelkeuken verbeteren? Maak een afspraak voor een vrijblijvend advies

Maak een afspraak

Highlights
  • 1

    Tijdbesparing bij opruimkant

  • 2

    Langer schoon waswater

  • 3

    Rechte opstelling met automatische sorteerunit

Apparatuur
  • 1

    RHIMA WD-213 korventransportmachine

  • 2

    RHIMA PRM-60 voorwasmachine

  • 3

    RHIMA DR 265 pannenwasmachine

  • 4

    Automatisch sorteerstation