't Wapen van Moerkapelle

‘Huiskamercafé’ Moerkapelle geniet van nieuwe RHIMA voorlader

Extra grote capaciteit met nieuwe horeca voorlader

Voorlader wasmachine bij eetcafe

Eetcafé ‘t Wapen van Moerkapelle is de enige eetgelegenheid in het Zuid-Hollandse dorp Moerkapelle, maar dat vindt eigenaar Rob Hielema geen reden om stil te blijven zitten. “Je moet scherp blijven en de gasten warm houden”, aldus Rob. Dat is in coronatijd een hele opgave, maar toch lukt het Rob en zijn team aardig.

In juni 2022 viert Eetcafé ’t Wapen van Moerkapelle haar 25-jarig bestaan. Eigenaar Rob werd in 1995 eigenaar van het snackbargedeelte en twee jaar later nam hij ook het andere gedeelte van het eetcafé over. Inmiddels werken ongeveer 20 personeelsleden bij Rob en zijn partner Gert-Jan, waaronder ook dochter Joyce. Joyce, die als leidinggevende ervaring opdeed bij onder andere Van der Valk, vergezelt Rob in de kleine keuken van het eetcafé.

Marges lager

Rob en zijn team hebben het afgelopen jaar dezelfde omzet gedraaid als in 2019 (het pre-corona tijdperk). Daarentegen is het bedrijfsresultaat minder goed. Rob verklaart: “Dat komt door de relatief hoge personeelskosten die we hebben. De barman die uit nood bezorger is geworden, verdient normaal gesproken zijn salaris terug door de verkoop van pintjes. De marges daarop zijn natuurlijk vele malen groter. Maar al met al mogen we niet klagen.”

’t Wapen heeft de hoge omzet mede te danken aan de investering van een modern kassasysteem dat zij al jaren geleden hebben gedaan. Dankzij dit kassasysteem was het voor Rob een koud kunstje om over te stappen op online orders en bezorgen. Rob investeerde in een busje, fietsen en inmiddels rijden 5 bezorgers dagelijks hun rondes. Ook heeft ’t Wapen naast de traditionele snacks haar bezorgmenu uitgebreid met onder meer stamppotten. Iedere feestdag wordt aangegrepen voor een ludieke actie en ze zijn zeer actief op social media.

De huiskamer

Rob vertelt: “In de normale tijden organiseren wij vaak evenementen, zoals darttoernooien of bingoavonden. Dat zit er nu niet in en dat doet enorm veel pijn.” ‘t Wapen vervult in een klein dorp als Moerkapelle een belangrijke sociale functie. “Ze noemen ons ook wel eens de huiskamer van Moerkapelle. Zo kwam voor corona iedere dag een groepje vrijgezellen dorpsbewoners bij ons eten, sommigen hadden niet eens een keuken. Ook dat is nu voorbij. En we hebben afscheid moeten nemen van een paar van onze hoogbejaarde stamgasten. We konden niet eens bij de uitvaart zijn. Daar word ik echt emotioneel van.”

Vaatwasser leasen

Hoewel investeringen in deze tijd lastig zijn, investeerde Rob onlangs in een nieuwe professionele vaatwasmachine van RHIMA. En ondanks dat het bedrijf gezond is en altijd liever zelf apparatuur wil aanschaffen, koos Rob nu voor financial lease bij RHIMA. Doordat de investering nu is opgedeeld in 24 maanden behoudt ‘t Wapen van Moerkapelle zijn liquiditeit in deze lastige periode. “Als je vooruitkijkt en realistisch bent denk ik dat het wel even duurt voordat ons bedrijfsresultaat weer op het oude niveau zit. Dat, en het feit dat RHIMA een betrouwbare en professionele partner is, deed ons besluiten om de DR 53E voorlader van RHIMA te leasen. En dat hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen.” Vanwege de cateringactiviteiten van ’t Wapen waarbij veel grote GN-bakken worden gebruikt en de presenteerschalen vanuit de snackbar maar de beperkte ruimte in de keuken, is de DR 53E voorlader geadviseerd. Deze horeca voorlader heeft de waskracht van een doorschuiver en een extra grote binnenruimte geschikt voor o.a. kratten en plateaus van 400 x 600 mm.

“Het verschil met de oude machine is enorm”, aldus Rob. “Ik zie het personeel genieten als ze met de nieuwe RHIMA vaatwasser werken. De capaciteit is veel groter. Zo kunnen wij de alle filters van ons afzuigsysteem door middel van een rek binnen 2 minuten in de machine reinigen. Dat betekent dat je dat ook vaker gaat doen en dat heeft een positief effect op de staat van de gehele keuken. En kijkend naar onze energierekening, hebben we deze machine binnen twee jaar terugverdiend. Want de oude machine - van een B-merk - vrat ondertussen stroom. Het bleek dat de machine kapot was en daardoor bleef voorverwarmen. Toen we dat hoorden, was er opeens een verklaring voor onze torenhoge energierekening.” Alles bijeengenomen is Rob zeer tevreden over RHIMA. “Een dag na mijn eerste contact had ik iemand van RHIMA hier op de koffie en binnen een paar weken hadden we een nieuwe machine staan. Supersnel dus. En ook de service was fantastisch.”

Highlights
  • 1

    Extra grote binnenruimte voor bv reinigen afzuigfilters

  • 2

    Door financial lease behoud van liquiditeit

  • 3

    Voorlader met grote waskracht voor kleine keuken

Apparatuur
  • 1

    RHIMA DR 53E